چهار نوع تیم Outsource (بین‌المللی)

اگر در Outsource تازه‌کار هستید، باید بدانید که وظیفه پژوهش و ارزیابی دقیق ممکن است بسیار دلهره‌آور باشد؛ اما لازم نیست که این‌گونه باشد. در حقیقت، پروژه‌های موفق Outsource فقط به دو وظیفه نیازمند است: درک انواع تیم‌های توسعه، و درک نوع نمایندگی (شعبه) که دارید. اگر این دو چیز را بدانید، یک کاندیدای عالی برای Outsource خواهید بود.

ما در این مقاله به گام نخست Outsource موفق در پروژه بعدی شما می‌پردازیم: درک انواع مختلف تیم‌های Outsource.

شرکت‌های نرم‌افزاری خارجی سرمایه‌گذار و بزرگ
این دسته از فروشندگان نرم‌افزار وسعت یافته‌اند و محدوده‌ی آنها از نظر ابعاد، با 50 تا 500 کارمند را شامل می‌شود. بنابراین، طیف وسیعی از شرکت‌ها در این دسته حضور دارند، و کیفیت و سبک در این دسته می‌تواند به صورت چشمگیری متنوع باشد. به طور واقعی همه این‌ها درباره‌ی مدیریت است. رشد یک شرکت با بیش از 50 از 50 توسعه دهنده، به شدت چالش برانگیز است و به مدیریتی خبره و متخصص نیاز دارد. اما متاسفانه، منصفانه است که بگوییم دیدن شرکت‌های بزرگ با مدیریتی ضعیف امری رایج است. اما همچنین باید گفت که همیشه می‌توانید در سختی‌ها هم به الماس برسید.
مدل وحشت‌آفرین “فروشگاه بدنه” بیشتر در هند و حالا نیز در چین دیده می‌شود. این مدل در زمانی شکل می‌گیرد که یک شرکت، توسعه‌دهنگان جوان را مستقیما از طریق دانشگاه استخدام می‌نماید، سپس آنها را به شعب خود برای پشتیبانی از نمایندگی‌ها (شعب) خارجی می‌فرستد. معمولاً این توسعه‌دهندگان جوان و تازه‌کار در شغلشان فاقد قدرت رهبری، مدیریت و آموزش کافی هستند. آنها با افزایش رتبه‌شان، بدون هرگونه شناختی نسبت به چگونگی مدیریت فناوری نمایندگی‌ها (شعب) ، ترفیع می‌گیرند. نرخ ریزش تا پنجاه درصدی بیانگر این است که نمایندگی‌ها (شعب) از ثبات و مهارت تیم راضی نبوده‌اند و معمولاً در درون شرکت کارها به خوبی انجام نمی‌شود.
با این وجود، همه‌ی نمایندگی‌ها (شعب) این طیف فروشگاه‌های بدنه “کابوس‌وار” عمل نمی‌کنند. شرکت‌های خوبی در این طیف وجود دارند که سخت کار می‌کنند. در حقیقت، آنها می‌توانند برای نمایندگی‌هایی (شعبی) که تمایل دارند با سرمایه‌گذاری بر روی منابع خارجی، زمان و انرژی پروژه‌های بزرگ را با نرخ‌های پایین به سرانجام برسانند، مناسب باشند. با این حال، پیدا نمودن شرکت‌های با کیفیت در این بخش از بازار پر هیاهو، زمان‌بر است.
ممکن است نمایندگی‌هایی (شعبی) که در جستجوی مدل مرکز Outsource1 (ODC) می‌باشند، در این طیف به درستی عمل نمایند. مدل ODC (که به عنوان تقویت تیم توسعه نیز شناخته می‌شوند) یکی از آن نمایندگی‌هایی (شعبی) است که منابع و یا تیم خارجی خودش را استخدام و مدیریت می‌نماید. این مدل ممکن است به درستی کار کند (جواب بدهد)، زیرا یک نماینده (شعبه) ODC می‌تواند مصاحبه کند و منابع خود را انتخاب نماید، سپس آنها را صد در صد به پروژه‌هایش اختصاص دهد.

حق‌العملی، شرکت‌های کوچک، و فروشندگان مهاجرت کرده
اگر کسب و کار شما کوچک است، شخصی است، یا شعبه‌ی استارتاپی هستید که در پی کار با کیفیت ازسوی یک ارائه‌دهنده قانونی می‌باشید، احتمالاً این نوع، بهترین نوع فروشنده است. این شرکت‌ها نسبت به استاندارهای خارجی تمایل به ارائه‌ای گران دارند (انتظار پرداختی بین 40 تا 70 درصد بالاتر از مبلغی که برای خدمات مشابهی در بازار داخلی پرداخت می‌کنید را داشته باشید).
با این همه دلیل خوبی برای این کار وجود دارد. یک فروشنده‌ی با کیفیت خارجی که کار با کیفیتی ارائه می‌دهد، مهارت‌های ارتباطی خوبی دارد، از رفتار تجاری خوبی بهره‌مند است، و یک تیم پربار و با ثبات است در بازار بی‌نظم خارجی ایستادگی خواهد کرد، و بنابراین می‌توان نرخ بیشتری را مطالبه نماید. این نوع فروشندگان به ما یادآوری می‌کنند که قیمت پایین‌تر در واقع ارزان‌تر نیست اگر زمان دریافت خدمات دوبرابر طول بکشد.
این شرکت‌ها به تبلیغات در Craigslist، ارائه پیشنهاد در Upwork، ارسال هرزنامه از طریق ایمیل، یا دیگر روش‌های درخواست کار تمایلی ندارند، زیرا در هم اکنون درخواست بالایی دارن (و یا به زودی خواهند داشت). برای یافتن آنها به یک منبع موثق و قابل اعتماد که آنها را می‌شناسد و یا جستجوی آنلاین بر روی اینترنت برای فروشندگان با ویژگی‌های در ارتباط با یک شرکت کوچک مطلوب، نیاز دارید و سپس با آنها مستقیماً تماس بگیرید.

شرکت‌های نوپا و فروشندگان مستقل (فریلنس)
این دسته مابین شرکت‌های کوچک/فروشندگان مهاجرت کرده و ارائه‌دهندگان رده پایین است. این فروشندگان را به سختی می‌توان به عنوان یک طیف وسیعی از مهارت و تجربه خلاصه نمود. در این دسته، شما هم فریلنسرهای باتجربه و هم فریلنسرهای آماتور، شرکت‌های با برند (نام) جدید که فقط از یک یا دو شریک تشکیل شده‌اند، و شرکت‌های نوپا و آینده محور را که با رشد سریع از این دسته خارج می‌شوند، را خواهید یافت.
اغراق نیست اگر بگوییم که یافتن فروشندگان خوب در این دسته سخت و دشوار است. این فروشندگان تازه شروع به کار کرده‌اند، بنابراین معمولاً می‌توانید آنها را در Upwork، Odesk، یا بازارهای مشابه ‌بیابید. این امر به این معنی است که شما به یافتن الماس‌ها در ناهمواری‌ها از طریق مصاحبه و ارزیابی دقیق هر فروشنده، نیازمندید. این کار می‌تواند برای نمایندگی (شعبه) باتجربه، مشکل و زمان‌بر و برای بی‌تجربه‌ها تقریباً غیرممکن باشد.
با این وجود، اینجا جایی است که گاهی معاملات بزرگی برای نمایندگی‌های (شعب) باهوش در آن انجام می‌شود. اگر شما توانایی یافتن فروشندگان نوپا و آینده محور حرفه‌ای را دارید که مهارت‌های فوق‌العاده‌ای دارند، اما هنوز نرخ‌هایشان برای بالارفتن مدیریت نشده است (و بنابراین از این دسته خارج نشده‌اند)، می‌توانید یک کار بزرگ را با نرخی پایین انجام دهید. این دسته برای غفلت از قوی شدن نیست. بیشتر نمایندگان (شعب) در جستجوی برای یافتن فروشندگان شرکت‌های کوچک/فروشندگان مهاجرت کرده بهتر عمل می‌کنند. ممکن است آنها مبلغ بیشتری پرداخت کنند، اما شانس موفقیتشان بالاتر می‌رود.

ارائه‌دهندگان رده پایین
ارائه‌دهندگان رده پایین به طور دقیق همان چیزی هستند که به نظر می‌آیند. آنها ارزیابی نشده و به اثبات نرسیده‌اند. علاوه بر این، اینجا نیاز به هیچ گواهی‌نامه یا مجوز عملکردی برای ارائه‌دهنگان آنلاین خدمات توسعه‌ای وجود ندارد. فاصله‌ی میان مشتری‌ها و فروشندگان موجب می‌شود که هرکسی به سسادگی بتواند یک وب‌سایت را راه‌اندازی نماید، تبلیغاتش را آغاز کند و یا پیشنهاد بر روی Upwork بگذارد و اولین مشتری‌اش را بر پایه‌ی برخی ادعاهای نامشخص از تجربیات و تخصصش جذب نماید.
این دسته جایی است که معمولاً کابوس‌های Outsource رخ می‌دهند. به خصوص زمانی که یک فروشنده ارائه‌دهنده رده پایین با یک نمایندگی (شعبه) ارائه‌دهنده رده پایین کار می‌کند (توضیحات بیشتر در پست بعدی ما قرار می‌گیرد).
ممکن است شما در مورد این فروشندگان از طریق پیامک‌ها یا ایمیل‌های ناخواسته و یا لینکداین5 اطلاعاتی به دست آورید. تبلیغات این دسته با ادعاهایی دلپذیر و بزرگ از مهارت‌ها و توانایی‌هایشان همراه است. همچنین، شما می‌توانید این فروشندگان را در Upwork، worker و دیگر بازارها نظیر Craigslist بیابید. فروشندگان ارائه‌دهنده رده پایین همیشه هیاهویی ایجاد می‌کندد که از قضا روشی برای شناسایی سریع آنها است.
ارائه‌دهندگان رده پایین تشنه‌ی یافتن کار هستند و معمولاً پیشنهاد مزایایی هیجان‌انگیز -اما مشکوک- ارائه می‌دهند. پیشنهادهایی نظیر قیمت‌های بسیار پایین، در دسترس بودن شبانه‌روزی در کل هفته (24/7)، قابلیت شروع بلافاصله‌ی پروژه‌ی شما، ممکن است به نظر عالی برسند، اما برای حقیقت داشتن “زیادی خوب” هستند. مراقب تیم‌هایی که ادعای تخصص داشتن در هر بستر و فناوری را دارند، و قول‌ ضرب‌الاجل‌ها و نتایج واهی و غیر واقعی می‌دهند، باشید.
بهترین کار برای ارزیابی نمایندگان (شعب)، چشم‌پوشی از این فروشندگان رده پایین است. در غیر این‌صورت درس گران و ناامیدکننده‌‌ای در مورد این‌که “شما چیزی را دریافت می‌کنید که بابتش پرداخت کرده‌اید” (هرچقدر پول بدهید، آش می‌خورید) می‌آموزید.

نتیجه‌گیری
پیش از آن‌که جستجوی خود را برای یافتن یک تیم Outsource شروع کنید، مشخص کنید که به دنبال چه چیزی هستید. آیا حاضرید ریسک تأخیر را در ازای نرخ ساعتی پایین‌تر بپذیرید؟ برای مرتبه‌ی نخست می‌خواهید یک پرداخت حق‌العملی (پروژه‌ای) برای یک کار داشته باشید؟ آیا تمایل دارید یک رابطه‌ی درازمدت باثبات با یک تیم Outsource درجه یک برقرار نمایید؟

منبع: لینک

آیا پلاگین‌های وردپرسی برای Trouble Ticket گزینه خوبی هستند؟

یکی از نیازهای اکثر شرکت‌های تولید کننده یا ارائه دهنده محصولات و خدمات داشتن یک سیستم پشتیبانی مناسب است. بدون یک سیستم مکانیزه خوب و کارآمد، پشتیبانی از مشتریان و پاسخگویی به درخواست‌های آنها سخت می‌شود. سیستم‌های مکانیزه پشتیبانی با نام‌هایی مثل Trouble Ticket و Help Desk شناخته می‌شوند. در انتخاب یک نرم‌افزار Trouble Ticket کد باز و یا رایگان دو نوع انتخاب وجود دارد: نرم‌افزارهای خیلی کوچک و جمع جور و نرم‌افزارهای کامل و حرفه‌ای. در ادامه چند Plugin وردپرسی را به عنوان نمایندگان گروه اول بررسی می‌کنیم، با این ذهنیت که می‌خواهیم سیستم پشتیبانی یک شرکت با چند محصول، چند کارشناس پشتیبانی و تعدادی مشتری عمدتاً تازه وارد را با استفاده از نرم‌افزارهای کد باز و یا رایگان مکانیزه کنیم.

پلاگین‌های WordPress مخصوص سیستم‌های پشتیبانی

WATS (نسخه رایگان) امکان ثبت درخواست از Front End را ندارد، کاربر به صفحه Admin مراجعه می‌کند. امکانات دیگری مثل internal comment و ارسال ایمیل هم فقط در نسخه پولی (۵۰ یورویی) موجود است.

WP Ticket امکانات خوبی دارد. ولی کاربران صفحه dashboard ندارند و نمی‌توانند درخواست‌های قبلی خودشان را ببینند.

WP Support Plus Responsive Ticket System امکان انتخاب محصول یا صف ندارد.

Sola Support Tickets نسخه رایگان آن فاقد برخی امکانات است. مثلاً الصاق فایل ندارد و فاقد امکان انتخاب محصول است. نسخه پولی آن ۳۰ دلار است.

WP Support Ticket امکان انتخاب محصول یا department ندارد.

Support Ticket مثل قبلی امکان انتخاب محصول یا department ندارد.

موارد Support Ticket System و Memoria Ticket System و خیلی موارد دیگر هم به نحوی فاقد امکانات لازم هست. به طور کلی در اکثر مواقع استفاده از آنها ممکن است باعث شلوغی و به هم ریختگی وردپرس شود. مثلاً بعضی از آنها از همان ساختارهای Post و Comment وردپرس استفاده می‌کنند که باعث می‌شود مدیریت وردپرس سخت شود. نسخه‌های پولی آنها خیلی گرانقیمت نیستند. در حد ۲۰ الی ۱۰۰ دلار. به نظر می‌آید که همه pluginهایی که اجبار به استفاده از user/pass دارند به ناچار باید از صفحه Admin استفاده کنند که اصلاً ایده خوبی نیست.

نتیجه گیری این که استفاده از پلاگین‌های ورپرس به عنوان سیستم پشتیبانی شرکت‌ها فقط وقتی مناسب است که تنوع محصولات شرکت در حد یک یا دو مورد باشد و توقع خیلی کمی از سیستم trouble ticket وجود داشته باشد. نسخه‌های رایگان و بعضاً پولی این طور پلاگین‌ها فاقد امکاناتی مثل انتخاب محصول و department یا امکان note داخلی  یا صفحه dashboard اختصاصی مشتریان هستند و در بیشتر مواقع هم تفکیک آنها از امکانات داخلی وردپرس (اگر از نسخه یکسانی برای مدیریت وب‌سایت شرکت استفاده می‌کنید) کار ساده‌ای نیست. پس یا باید نسخه پولی آنها خریداری شود (که در خیلی از مواقع جوابگو هم نیست) یا این که به فکر یک سیستم جایگزین بود.

چهارمین سالگرد شروع به کار پایسا

چهار سال پیش در چنین روزی پایسا فعالیت خودش را شروع کرد. عمده کارهایی که از آن زمان تاکنون انجام شده نرم افزارهای سفارش مشتری بوده ولی تمرکز به خصوصی هم روی نرم افزارهای Trouble Ticket وجود داشته است. در همین راستان نرم افزار روناس تولید شده و سرویس رودسک معرفی گردیده است. در طول این چهار سال تجارب بسیار گرانبهایی به دست آوردیم. مشتریان راضی و بعضاً ناراضی داشته ایم. دیدگاهمان به بازار تولید نرم افزار کامل تر شده و بسیاری تجارب تلخ و شیرین دیگر. به این نکته امیدواریم که با وجود کم تجربگی و خامی بسیاری از شرکت ها و مشتری ها و با وجود شرایط خیلی بد اقتصادی و کاری جامعه بتوانیم باز هم به کارمان ادامه دهیم.

 anniversary

پی نوشت:

راه اندازی مجدد بخش دریافت نسخه دموی نرم‌افزار ارسال فکس گروهی سیهاپ

نرم‌افزار ارسال فکس گروهی «سیهاپ» برای ارسال انبوه فکس و بازاریابی به کمک فکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار توسط شرکت پایسا تولید شده و نسخه نمایشی آن برای استفاده از کاربران تهیه شده است. دریافت خودکار این نرم‌افزار از طریق وب‌سایت شرکت پایسا مدتی دچار مشکل شده بود. هم اکنون این مشکل برطرف شده و امکان دریافت خودکار نسخه دمو مجدداً فراهم گردیده است. لطفاً برای دریافت نسخه دمو به این آدرس مراجعه فرمایید. اطلاعات بیشتر راجع به سامانه ارسال فکس گروهی سیهاپ در این لینک موجود است.

 

fax

به روز رسانی وب‌سایت پایسا

وب‌سایت پایسا از موتور سی‌ام‌اس Orchard CMS به WordPress انتقال یافت. هم زمان با این جابجایی Theme وب‌سایت نیز به روز رسانی گردید. وبلاگ قدیمی و بخش مقالات در هم ادغام شده و تبدیل به وبلاگ جدید شدند. Feed بخش مقالات برداشته شده و مطالب آن دیگر حالت دنباله‌دار نخواهند داشت. هر سه Feed قبلی وب‌سایت برداشته شده و به جای آن آدرس Feed زیر قرار داده شد. خواهشمند است اگر دنبال کننده مطالب وب‌سایت پایسا بوده‌اید و همچنان به دنبال کردن آنها علاقمند هستید از آدرس جدید استفاده کنید:

 

http://www.paysa.ir/feed/

 

البته هنوز انتقال Commentهای قبلی به ساختار جدید کامل نشده است. این کار و رفع اشکالات احتمالی به تدریج انجام خواهد شد.

Orchard CMS یک CMS دات‌نتی است که دارای امکانات خوبی است ولی جامعه کاربری کوچکی داشته، developerهای آن کم هستند، منابع و افزونه‌های ناچیزی (در مقابل WordPress) دارد و پیچیدگی کار با آن نسبتاً بالاست. البته بخشی از این پیچیدگی مربوط به این است که Orchard CMS یک CMS کامل و هم رده Drupal به حساب می‌آید و نباید با WordPress مقایسه شود.

وب‌سایت پایسا که در اوایل کار در سال ۱۳۹۰ در دامنه FardaPardaz.com نگهداری می‌شد فقط شامل چند صفحه html استاتیک بود. بعد از مدتی از موتور وبلاگ دات نتی ‌BlogEngine.Net برای host وبلاگ‌های آن استفاده شد. سپس در اردیبهشت ۱۳۹۳ موتور سایت به Orchard CMS تبدیل یافت. و امروز نیز Orchard CMS به WordPress تغییر یافت.

paysa-wordpress

نوروز ۱۳۹۴

یک بار دیگر نوروز فرا رسید. این رویداد باستانی را به عموم همکاران، مشتریان، شرکا و خانواده‌های آنان تبریک می‌گوییم. امید آن که سال ۱۳۹۴ سالی پر از سلامت، شادی و موفقیت برای همه ما باشد.

افتتاح وب‌سایت AutoAdvisor.ir

وب‌سایت بررسی و مقایسه اطلاعات خودروهای بازار ایران به نام AutoAdvisor.ir شروع به کار کرد. طراحی و پیاده‌سازی این وب‌سایت توسط پایسا انجام گرفته است. در AutoAdvisor.ir خودروهای مختلف بازار ایران در رده‌های قیمتی مختلف مورد بررسی قرار گرفته و توسط کاربران آن امتیازدهی می‌شوند. وظیفه اصلی این وب‌سایت جمع‌آوری نظرات و دیدگاه‌های افراد و کاربران مختلف در مورد خودروهای موجود در بازار ایران است.

شروع استفاده آزمایشی از سیستم رژیم درمانی آرتین

استفاده آزمایشی از سیستم رژیم درمانی آرتین شروع شد. این سیستم در سه بخش اصلی اتوماسیون داخلی، رژیم درمانی و بیماران اینترنتی توسعه یافته است.

بخش اتوماسیون داخلی شامل زیر بخش‌های تشکیل پرونده، ثبت و پیگیری سوابق بیماری، ویزیت پزشک، ثبت و پیگیری سوابق قد و وزن، نوبت دهی، ارسال اطلاع رسانی، کلیه اطلاعات مالی و تمامی اطلاعات مربوط به دستگاه‌ها و رزواسیون آنها می‌باشد. بخش رژیم درمانی شامل زیر بخش‌های انتخاب و تجویز رژیم مناسب بیماران و ثبت سوابق رژیم درمانی آنها می‌باشد. بخش بیماران اینترنتی شامل زیر بخش‌های ثبت نام اینترنتی بیماران، پرداخت‌های اینترنتی و دسترسی به سوابق شخصی می‌باشد.

سیستم رژیم درمانی آرتین به سفارش کلینیک رژیم درمانی آرتین به صورت تحت وب توسعه یافته و به طور هم زمان از کلیه شعب آن مورد استفاده می‌باشد. این سیستم بر اساس فناوری ASP.NET MVC توسعه یافته است.

به روز رسانی رودسک با نسخه جدید

سرویس ابری Help Desk رودسک که از طریق دامنه http://rodesk.ir ارائه می‌گردد با نسخه جدید (۱٫۱۳) به روز گردید. در این نسخه برخی اشکالات برطرف و برخی اصلاحات نیز اعمال شده است. همچنین برخی امکانات جدید نیز افزوده شد. فهرست همه موارد به شرح زیر است:

  • ایجاد داده‌های اولیه در ایجاد هر اشتراک جدید. به این ترتیب کاربران می‌توانند خیلی سریع‌تر کارشان را شروع کنند
  • بهبود نمایش خطا
  • ارتقا زیر ساخت فنی سیستم به آخرین فناوری‌های مربوطه
  • رفع برخی ایرادات در ظاهر کاربری برنامه
  • رفع مشکل عدم ارسال ایمیل در هنگام ثبت نام
  • اضافه کردن اعتبار سنجی سمت کاربر
  • کنترل امنیتی روی فایل‌های الصاقی
  • رفع مشکل عدم نمایش گزارشات
  • بهبود سرعت صفحات راهنمای سیستم
  • رفع مشکل امنیتی دسترسی غیر مجاز به برخی اطلاعات
  • ارسال ایمیل با استفاده از مکانیزم صف و در نتیجه به حداقل رسیدن زمان ارسال ایمیل

در همین راستا برای نمایش هر چه بهتر امکانات «رو-دسک» نسخه‌های اختصاصی دمو و تست ایجاد گردید. برای کسب اطلاعات بیشتر این لینک را مشاهده فرمایید. همچنین برای آن که کاربران راحت‌تر بتوانند در سیستم ثبت نام نمایند یک ویدئوی آموزش ثبت نام در رودسک تهیه شده است که از طریق این لینک قابل مشاهده است. علاوه بر اینها، یک مورد کاربری مطالعاتی برای بررسی دقیق کاربرد سیستم ایجاد گردید. مطالعه این مورد کاربری از طریق این لینک امکان پذیر است.