اگر در Outsource تازه‌کار هستید، باید بدانید که وظیفه پژوهش و ارزیابی دقیق ممکن است بسیار دلهره‌آور باشد؛ اما لازم نیست که این‌گونه باشد. در حقیقت، پروژه‌های موفق Outsource فقط به دو وظیفه نیازمند است: درک انواع تیم‌های توسعه، و درک نوع نمایندگی (شعبه) که دارید. اگر این دو چیز را بدانید، یک کاندیدای عالی برای Outsource خواهید بود.

ما در این مقاله به گام نخست Outsource موفق در پروژه بعدی شما می‌پردازیم: درک انواع مختلف تیم‌های Outsource.

شرکت‌های نرم‌افزاری خارجی سرمایه‌گذار و بزرگ
این دسته از فروشندگان نرم‌افزار وسعت یافته‌اند و محدوده‌ی آنها از نظر ابعاد، با 50 تا 500 کارمند را شامل می‌شود. بنابراین، طیف وسیعی از شرکت‌ها در این دسته حضور دارند، و کیفیت و سبک در این دسته می‌تواند به صورت چشمگیری متنوع باشد. به طور واقعی همه این‌ها درباره‌ی مدیریت است. رشد یک شرکت با بیش از 50 از 50 توسعه دهنده، به شدت چالش برانگیز است و به مدیریتی خبره و متخصص نیاز دارد. اما متاسفانه، منصفانه است که بگوییم دیدن شرکت‌های بزرگ با مدیریتی ضعیف امری رایج است. اما همچنین باید گفت که همیشه می‌توانید در سختی‌ها هم به الماس برسید.
مدل وحشت‌آفرین “فروشگاه بدنه” بیشتر در هند و حالا نیز در چین دیده می‌شود. این مدل در زمانی شکل می‌گیرد که یک شرکت، توسعه‌دهنگان جوان را مستقیما از طریق دانشگاه استخدام می‌نماید، سپس آنها را به شعب خود برای پشتیبانی از نمایندگی‌ها (شعب) خارجی می‌فرستد. معمولاً این توسعه‌دهندگان جوان و تازه‌کار در شغلشان فاقد قدرت رهبری، مدیریت و آموزش کافی هستند. آنها با افزایش رتبه‌شان، بدون هرگونه شناختی نسبت به چگونگی مدیریت فناوری نمایندگی‌ها (شعب) ، ترفیع می‌گیرند. نرخ ریزش تا پنجاه درصدی بیانگر این است که نمایندگی‌ها (شعب) از ثبات و مهارت تیم راضی نبوده‌اند و معمولاً در درون شرکت کارها به خوبی انجام نمی‌شود.
با این وجود، همه‌ی نمایندگی‌ها (شعب) این طیف فروشگاه‌های بدنه “کابوس‌وار” عمل نمی‌کنند. شرکت‌های خوبی در این طیف وجود دارند که سخت کار می‌کنند. در حقیقت، آنها می‌توانند برای نمایندگی‌هایی (شعبی) که تمایل دارند با سرمایه‌گذاری بر روی منابع خارجی، زمان و انرژی پروژه‌های بزرگ را با نرخ‌های پایین به سرانجام برسانند، مناسب باشند. با این حال، پیدا نمودن شرکت‌های با کیفیت در این بخش از بازار پر هیاهو، زمان‌بر است.
ممکن است نمایندگی‌هایی (شعبی) که در جستجوی مدل مرکز Outsource1 (ODC) می‌باشند، در این طیف به درستی عمل نمایند. مدل ODC (که به عنوان تقویت تیم توسعه نیز شناخته می‌شوند) یکی از آن نمایندگی‌هایی (شعبی) است که منابع و یا تیم خارجی خودش را استخدام و مدیریت می‌نماید. این مدل ممکن است به درستی کار کند (جواب بدهد)، زیرا یک نماینده (شعبه) ODC می‌تواند مصاحبه کند و منابع خود را انتخاب نماید، سپس آنها را صد در صد به پروژه‌هایش اختصاص دهد.

حق‌العملی، شرکت‌های کوچک، و فروشندگان مهاجرت کرده
اگر کسب و کار شما کوچک است، شخصی است، یا شعبه‌ی استارتاپی هستید که در پی کار با کیفیت ازسوی یک ارائه‌دهنده قانونی می‌باشید، احتمالاً این نوع، بهترین نوع فروشنده است. این شرکت‌ها نسبت به استاندارهای خارجی تمایل به ارائه‌ای گران دارند (انتظار پرداختی بین 40 تا 70 درصد بالاتر از مبلغی که برای خدمات مشابهی در بازار داخلی پرداخت می‌کنید را داشته باشید).
با این همه دلیل خوبی برای این کار وجود دارد. یک فروشنده‌ی با کیفیت خارجی که کار با کیفیتی ارائه می‌دهد، مهارت‌های ارتباطی خوبی دارد، از رفتار تجاری خوبی بهره‌مند است، و یک تیم پربار و با ثبات است در بازار بی‌نظم خارجی ایستادگی خواهد کرد، و بنابراین می‌توان نرخ بیشتری را مطالبه نماید. این نوع فروشندگان به ما یادآوری می‌کنند که قیمت پایین‌تر در واقع ارزان‌تر نیست اگر زمان دریافت خدمات دوبرابر طول بکشد.
این شرکت‌ها به تبلیغات در Craigslist، ارائه پیشنهاد در Upwork، ارسال هرزنامه از طریق ایمیل، یا دیگر روش‌های درخواست کار تمایلی ندارند، زیرا در هم اکنون درخواست بالایی دارن (و یا به زودی خواهند داشت). برای یافتن آنها به یک منبع موثق و قابل اعتماد که آنها را می‌شناسد و یا جستجوی آنلاین بر روی اینترنت برای فروشندگان با ویژگی‌های در ارتباط با یک شرکت کوچک مطلوب، نیاز دارید و سپس با آنها مستقیماً تماس بگیرید.

شرکت‌های نوپا و فروشندگان مستقل (فریلنس)
این دسته مابین شرکت‌های کوچک/فروشندگان مهاجرت کرده و ارائه‌دهندگان رده پایین است. این فروشندگان را به سختی می‌توان به عنوان یک طیف وسیعی از مهارت و تجربه خلاصه نمود. در این دسته، شما هم فریلنسرهای باتجربه و هم فریلنسرهای آماتور، شرکت‌های با برند (نام) جدید که فقط از یک یا دو شریک تشکیل شده‌اند، و شرکت‌های نوپا و آینده محور را که با رشد سریع از این دسته خارج می‌شوند، را خواهید یافت.
اغراق نیست اگر بگوییم که یافتن فروشندگان خوب در این دسته سخت و دشوار است. این فروشندگان تازه شروع به کار کرده‌اند، بنابراین معمولاً می‌توانید آنها را در Upwork، Odesk، یا بازارهای مشابه ‌بیابید. این امر به این معنی است که شما به یافتن الماس‌ها در ناهمواری‌ها از طریق مصاحبه و ارزیابی دقیق هر فروشنده، نیازمندید. این کار می‌تواند برای نمایندگی (شعبه) باتجربه، مشکل و زمان‌بر و برای بی‌تجربه‌ها تقریباً غیرممکن باشد.
با این وجود، اینجا جایی است که گاهی معاملات بزرگی برای نمایندگی‌های (شعب) باهوش در آن انجام می‌شود. اگر شما توانایی یافتن فروشندگان نوپا و آینده محور حرفه‌ای را دارید که مهارت‌های فوق‌العاده‌ای دارند، اما هنوز نرخ‌هایشان برای بالارفتن مدیریت نشده است (و بنابراین از این دسته خارج نشده‌اند)، می‌توانید یک کار بزرگ را با نرخی پایین انجام دهید. این دسته برای غفلت از قوی شدن نیست. بیشتر نمایندگان (شعب) در جستجوی برای یافتن فروشندگان شرکت‌های کوچک/فروشندگان مهاجرت کرده بهتر عمل می‌کنند. ممکن است آنها مبلغ بیشتری پرداخت کنند، اما شانس موفقیتشان بالاتر می‌رود.

ارائه‌دهندگان رده پایین
ارائه‌دهندگان رده پایین به طور دقیق همان چیزی هستند که به نظر می‌آیند. آنها ارزیابی نشده و به اثبات نرسیده‌اند. علاوه بر این، اینجا نیاز به هیچ گواهی‌نامه یا مجوز عملکردی برای ارائه‌دهنگان آنلاین خدمات توسعه‌ای وجود ندارد. فاصله‌ی میان مشتری‌ها و فروشندگان موجب می‌شود که هرکسی به سسادگی بتواند یک وب‌سایت را راه‌اندازی نماید، تبلیغاتش را آغاز کند و یا پیشنهاد بر روی Upwork بگذارد و اولین مشتری‌اش را بر پایه‌ی برخی ادعاهای نامشخص از تجربیات و تخصصش جذب نماید.
این دسته جایی است که معمولاً کابوس‌های Outsource رخ می‌دهند. به خصوص زمانی که یک فروشنده ارائه‌دهنده رده پایین با یک نمایندگی (شعبه) ارائه‌دهنده رده پایین کار می‌کند (توضیحات بیشتر در پست بعدی ما قرار می‌گیرد).
ممکن است شما در مورد این فروشندگان از طریق پیامک‌ها یا ایمیل‌های ناخواسته و یا لینکداین5 اطلاعاتی به دست آورید. تبلیغات این دسته با ادعاهایی دلپذیر و بزرگ از مهارت‌ها و توانایی‌هایشان همراه است. همچنین، شما می‌توانید این فروشندگان را در Upwork، worker و دیگر بازارها نظیر Craigslist بیابید. فروشندگان ارائه‌دهنده رده پایین همیشه هیاهویی ایجاد می‌کندد که از قضا روشی برای شناسایی سریع آنها است.
ارائه‌دهندگان رده پایین تشنه‌ی یافتن کار هستند و معمولاً پیشنهاد مزایایی هیجان‌انگیز -اما مشکوک- ارائه می‌دهند. پیشنهادهایی نظیر قیمت‌های بسیار پایین، در دسترس بودن شبانه‌روزی در کل هفته (24/7)، قابلیت شروع بلافاصله‌ی پروژه‌ی شما، ممکن است به نظر عالی برسند، اما برای حقیقت داشتن “زیادی خوب” هستند. مراقب تیم‌هایی که ادعای تخصص داشتن در هر بستر و فناوری را دارند، و قول‌ ضرب‌الاجل‌ها و نتایج واهی و غیر واقعی می‌دهند، باشید.
بهترین کار برای ارزیابی نمایندگان (شعب)، چشم‌پوشی از این فروشندگان رده پایین است. در غیر این‌صورت درس گران و ناامیدکننده‌‌ای در مورد این‌که “شما چیزی را دریافت می‌کنید که بابتش پرداخت کرده‌اید” (هرچقدر پول بدهید، آش می‌خورید) می‌آموزید.

نتیجه‌گیری
پیش از آن‌که جستجوی خود را برای یافتن یک تیم Outsource شروع کنید، مشخص کنید که به دنبال چه چیزی هستید. آیا حاضرید ریسک تأخیر را در ازای نرخ ساعتی پایین‌تر بپذیرید؟ برای مرتبه‌ی نخست می‌خواهید یک پرداخت حق‌العملی (پروژه‌ای) برای یک کار داشته باشید؟ آیا تمایل دارید یک رابطه‌ی درازمدت باثبات با یک تیم Outsource درجه یک برقرار نمایید؟

منبع: لینک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *