یکی از نیازهای اکثر شرکت‌های تولید کننده یا ارائه دهنده محصولات و خدمات داشتن یک سیستم پشتیبانی مناسب است. بدون یک سیستم مکانیزه خوب و کارآمد، پشتیبانی از مشتریان و پاسخگویی به درخواست‌های آنها سخت می‌شود. سیستم‌های مکانیزه پشتیبانی با نام‌هایی مثل Trouble Ticket و Help Desk شناخته می‌شوند. در انتخاب یک نرم‌افزار Trouble Ticket کد باز و یا رایگان دو نوع انتخاب وجود دارد: نرم‌افزارهای خیلی کوچک و جمع جور و نرم‌افزارهای کامل و حرفه‌ای. در ادامه چند Plugin وردپرسی را به عنوان نمایندگان گروه اول بررسی می‌کنیم، با این ذهنیت که می‌خواهیم سیستم پشتیبانی یک شرکت با چند محصول، چند کارشناس پشتیبانی و تعدادی مشتری عمدتاً تازه وارد را با استفاده از نرم‌افزارهای کد باز و یا رایگان مکانیزه کنیم.

پلاگین‌های WordPress مخصوص سیستم‌های پشتیبانی

WATS (نسخه رایگان) امکان ثبت درخواست از Front End را ندارد، کاربر به صفحه Admin مراجعه می‌کند. امکانات دیگری مثل internal comment و ارسال ایمیل هم فقط در نسخه پولی (۵۰ یورویی) موجود است.

WP Ticket امکانات خوبی دارد. ولی کاربران صفحه dashboard ندارند و نمی‌توانند درخواست‌های قبلی خودشان را ببینند.

WP Support Plus Responsive Ticket System امکان انتخاب محصول یا صف ندارد.

Sola Support Tickets نسخه رایگان آن فاقد برخی امکانات است. مثلاً الصاق فایل ندارد و فاقد امکان انتخاب محصول است. نسخه پولی آن ۳۰ دلار است.

WP Support Ticket امکان انتخاب محصول یا department ندارد.

Support Ticket مثل قبلی امکان انتخاب محصول یا department ندارد.

موارد Support Ticket System و Memoria Ticket System و خیلی موارد دیگر هم به نحوی فاقد امکانات لازم هست. به طور کلی در اکثر مواقع استفاده از آنها ممکن است باعث شلوغی و به هم ریختگی وردپرس شود. مثلاً بعضی از آنها از همان ساختارهای Post و Comment وردپرس استفاده می‌کنند که باعث می‌شود مدیریت وردپرس سخت شود. نسخه‌های پولی آنها خیلی گرانقیمت نیستند. در حد ۲۰ الی ۱۰۰ دلار. به نظر می‌آید که همه pluginهایی که اجبار به استفاده از user/pass دارند به ناچار باید از صفحه Admin استفاده کنند که اصلاً ایده خوبی نیست.

نتیجه گیری این که استفاده از پلاگین‌های ورپرس به عنوان سیستم پشتیبانی شرکت‌ها فقط وقتی مناسب است که تنوع محصولات شرکت در حد یک یا دو مورد باشد و توقع خیلی کمی از سیستم trouble ticket وجود داشته باشد. نسخه‌های رایگان و بعضاً پولی این طور پلاگین‌ها فاقد امکاناتی مثل انتخاب محصول و department یا امکان note داخلی  یا صفحه dashboard اختصاصی مشتریان هستند و در بیشتر مواقع هم تفکیک آنها از امکانات داخلی وردپرس (اگر از نسخه یکسانی برای مدیریت وب‌سایت شرکت استفاده می‌کنید) کار ساده‌ای نیست. پس یا باید نسخه پولی آنها خریداری شود (که در خیلی از مواقع جوابگو هم نیست) یا این که به فکر یک سیستم جایگزین بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *